Basic (5)

Παρασκευή 25 Φεβρουαρίου 2011

Σύστημα ρύθμισης κυκλοφορίας οχημάτων

Στο σημερινό άρθρο θα αναπτύξουμε μια πρόταση για το κυκλοφοριακό σε μια προσπάθεια να παρουσιάσουμε άλλους τρόπους εξορθολογισμού στις λύσεις καθημερινών προβλημάτων μας.
Να τονίσουμε ότι η πρόταση δεν έχει σχέση με την Υπερδημοκρατία. Αποτελεί απλή άσκηση λογικής. Και εξαγωγής κάποιων χρήσιμων συμπερασμάτων.
Όσοι οδηγούμε έχουμε υποστεί αμέτρητες φορές τις συνέπειες της κυκλοφοριακής συμφόρησης. Είναι αποτέλεσμα του ότι το δίκτυο έχει συγκεκριμένη ικανότητα εξυπηρέτησης και η είσοδός μας σε αυτό είναι ασυντόνιστη.
Η λύση είναι σχεδόν αυτονόητη. Το να αυξήσεις την ικανότητα εξυπηρέτησης του δικτύου (πρακτικά να διαπλατύνουμε τους δρόμους) δεν αποτελεί καλή λύση αφού μεγάλο μέρος της δυναμικότητάς του θα έμενε αναξιοποίητο στις ώρες μη αιχμής με συνέπεια ένα αδικαιολόγητα υψηλό οικονομικό κόστος. Συνεπώς θα πρέπει να προγραμματίσουμε τον τρόπο εξυπηρέτησής του.
Και ο τρόπος είναι ένας: να "κλείνουμε" διαδρομή. Αυτό που κάνουμε και όταν "κλείνουμε" θέση σε ένα οχηματαγωγό πλοίο. Φανταστείτε να πηγαίναμε στην αποβάθρα και να περιμέναμε πότε θα "βρεθεί" πλοίο να μας εξυπηρετήσει. Κάτι ανάλογο κάνουμε στους δρόμους.
Πρακτικά τι σημαίνει αυτό; Ότι θα δηλώνουμε σε ένα κεντρικό πληροφοριακό σύστημα μέσω ίντερνετ ή τηλεφώνου την ώρα εισόδου μας στο δίκτυο. Το σύστημα αποδέχεται την κράτηση ή όχι αν δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί (έχει μετρηθεί η ικανότητα εξυπηρέτησης των δρόμων και έχουν ληφθεί υπόψιν ακόμα και περιπτώσεις ατυχημάτων, κακοκαιρίας κλπ). Υφίστανται διόδια ελέγχου στις εισόδους του δικτύου προκειμένου να ελεγχθεί η κράτηση και έχει οριστεί ο χρόνος ανοχής ως απόκλιση από το χρόνο εισόδου (π.χ. δήλωσες ότι θα εισέλθεις στις 8π.μ. θα υπάρχει μια επιτρεπτή απόκλιση +-15 λεπτά). Σε περίπτωση που δεν προσέλθεις θα υφίσταται πρόστιμο (για να αποφύγουμε κάποιοι να κλείνουν θέσεις "προληπτικά" για τον επόμενο ένα χρόνο αφού το κλείσιμο θέσεων δε θα κοστίζει).
Θα υφίσταται τέλος διοδίων, και μάλιστα ιδιαίτερα υψηλό (π.χ. 30 Ευρώ) προκειμένου να περιορίσουμε αυτό το φαινόμενο, μόνο σε όσους θα μπαίνουν απρογραμμάτιστα, χωρίς να κλείνουν θέση, στο δίκτυο.
Τι κερδίζουμε; Άπειρες ανθρωποώρες που "πετάγονται" στους δρόμους. Χρήματα από εξοικονόμηση ενέργειας. Συνάλλαγμα. Λιγότερη μόλυνση του περιβάλλοντος. Βελτίωση της ψυχολογίας των οδηγών.
Με τι κόστος; Ότι πρέπει να προγραμματίζουμε.
Μερικοί θα σκεφτούν: μα καλά εγώ θέλω την είσοδό μου στις 8π.μ. για να πάω στη δουλειά μου και όλοι το ίδιο θέλουν. Δε λειτουργεί.
Είναι μερικές από τις αυταπάτες που δημιουργεί η ανεπεξέργαστη καθημερινή εμπειρία. Δεν θα αλλάξει η ικανότητα εξυπηρέτησης του δικτύου. Όσους εξυπηρετούσε τόσους θα εξυπηρετεί. Μόνο που τώρα θα τους εξυπηρετήσει αρμονικά. Πριν δε γνώριζες αν και πόσο θα καθυστερούσες και "έτρωγες" χρόνο και χρήμα και ... στο δρόμο . Τώρα θα γνωρίζεις πόσο ακριβώς θα "καθυστερήσεις" χωρίς όλα τα υπόλοιπα. Γιατί τώρα όταν αντί για 8 μπείς στις 8.30 θα ξέρεις πότε θα φτάσεις και θα πας "άνετα".
Ποιος θα καλύψει το κόστος δημιουργίας και λειτουργίας του συστήματος: τα έσοδα από τις απρογραμμάτιστες εισόδους. Αλλά και αν δεν υπήρχαν η εξοικονόμηση κόστους λόγω λιγότερης κατανάλωσης καυσίμου καλύπτει τα κόστη οπωσδήποτε.
Ιδιαίτερα στην κρίση που βιώνουμε (έτσι λέγεται, δε θεωρούμε ότι είναι κρίση αλλά νέα φάση) τέτοιου είδους μέτρα είναι ... υποχρεωτικά. Τώρα, γιατί .... Εσείς τι λέτε;
Σκεφτείτε αλλιώς. Και διαδώστε το.
 

6 σχόλια:

  1. Ενδιαφέρουσα σκέψη. Όμως, εντοπίζω ένα σημαντικό πρόβλημα. Για να μπει κάποιος στην Ποσειδώνος για παράδειγμα, υπάρχουν δεκάδες κεντρικοί και μικροί δρόμοι που μπορεί να χρησιμοποιήσει. Πώς θα μπορέσει το κράτος να βάλει διόδια σε κάθε δρομίσκο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. an einai dinaton...nomizo oti ksefevgei apo ti sfaira tis logikis kai aggizei ta oria tis diktatorias auti i skepsi diladi den eimai eleutheros na pao opou thelo opote thelo?prepei na kleiso thesi i na pliroso tosa lefta pou den iparxoun...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αγαπητέ ανώνυμε,
    Ενέργειες των οποίων το κοινωνικό κόστος υπερβαίνει το ατομικό θεωρούμε ότι πρέπει να αποκλείονται. Το ότι εσύ θέλεις να έχεις την ελευθερία να δρας απρογραμμάτιστα υποβαλλόμενος σε ένα κόστος (και επιπλέον βενζίνη πληρώνεις, και χρόνο χάνεις και και) δεν σημαίνει ότι η κοινωνία πρέπει να πληρώνει επιπλέον κόστος (απώλεια χρόνου των άλλων οδηγών, επιπλέον ρύπανση κλπ).
    Αντί να θεωρείς ότι προωθούμε δικτατορία, θα μπορούσε να προτείνεις ότι σε ώρες μη αιχμής δε χρειάζεται να υπάρχει το μέτρο, ότι μπορούμε κάθε μέρα να επιτρέπουμε την "ελευθερία" στον οδηγό που έχει λήγοντα του αρ. αδείας οδήγησης ίδιο με το λήγοντα της ημερομηνίας (συνεπώς ένα 10% θα ήταν πάντα ελεύθερο) κλπ.
    Και βέβαια όλα αυτά είναι μια πρόταση που μπορεί να μη ψηφιστεί στην Υπερδημοκρατία και να κρατήσει τον υποστηρικτή της στην αφάνεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αγαπητέ Δημήτρη Σ.
    Δε χρειάζονται διόδια. Απλοποιούμε όταν εκφραζόμαστε έτσι γιατί υφίστανται παραστάσεις και οι ιδέες γίνονται πιο κατανοητές.
    Και στο πιο μικρό δρομάκι μπορεί να μπει μια κολώνα-συσκευή ανάγνωσης κάρτας πιστωτικής ή χρεωστικής. Ο οδηγός θα πρέπει να αντιστοιχήσει - δηλώσει αρ. κυκλοφορίας με την κάρτα. Μπαίνοντας στον ελεγχόμενο δρόμο "περνά" την κάρτα του και χρεώνεται ή όχι ανάλογα με τον αν έχει "κλείσει θέση".
    Αν δημιουργηθεί ουρά, και μόνο τότε, η αστυνομία πηγαίνει μπροστά της και καταγράφει όλα τα οχήματα (αρ. κυκλοφορίας). Μετά στέλνει τα data στο κέντρο και εκεί εντοπίζονται οι παρείσακτοι. Και πέφτουν τα πρόστιμα κτλ. Και "μαθαίνουν"...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. nai ok...epeidi i yperdimokratia pou proteineis mallon einai yperdiktatoria kai de theleis na to paradexteis gi auto tha meinei sto ypermialo sou!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμε αν σε έθιξα σου ζητάω δημοσίως συγγνώμη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή